2 down - 1 to go - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Kryschja Bruls - WaarBenJij.nu 2 down - 1 to go - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Kryschja Bruls - WaarBenJij.nu

2 down - 1 to go

Door: Kryschja

Blijf op de hoogte en volg Kryschja

01 April 2017 | Sri Lanka, Galle

Na 4 weken rondtuffen (of beter gezegd ‘puffen’) in Sri Lanka is het dan eindelijk tijd om de laatste was te draaien en het koffer weer in te pakken. Na 4 weken bloed, zweet en tranen (letterlijk) en ons helemaal te pletter werken hebben we eergisteren onze deadline op het nippertje gehaald. Of eigenlijk, om eerlijk te zijn; op het nippertje níét gehaald (gelukkig toch goedgekeurd). En gisteren de maand afgesloten met onze presentatie voor de leraren en de klas over onze bevindingen. 2 down - 1 to go (2 projecten gehad, nog 1 te gaan).

Het was een interessante en heftige maand waarin veel gebeurd is, geleerd is en meegemaakt is. We hebben leuke mensen leren kennen, zijn voor enge mensen weggerend en hebben nieuwe vrienden gemaakt. Al zingende over een vrouw (Surangani) die op de markt vis (malu) gaat kopen, hebben we het zuiden van het land ontdekt. We hebben tranen gehad van het hete eten, af en toe van frustratie maar ook van het lachen. Met hier en daar een hartinfarct omdat onze tuktuk weer bijna tegen een bus aan knalde, zijn we toch weer in levenden lijve in Galle aangekomen, om vanuit hier terug te gaan naar Colombo morgenmiddag. Even een kleine compilatie voor jullie thuis:

Sri Lanka is voor mij een land…:

- Waar je gaat surfen met schildpadden van zo’n 50cm doorsnee
- Waar je ligt te bakken op het strand, terwijl er achter je een slang met een muis aan het vechten is in een boom
- Waar er hagedissen rondwalsen van ’n metertje of 2 lang
- Waarvan ik na één maand nog steeds niet zeker weet of ze nou links of rechts rijden
- Waar je werkelijk verrast bent als een auto stopt voor een rood stoplicht
- Waar ik op één maand tijd welgeteld 2 warme douches heb gehad (ik kijk echt uit naar de luxe in Singapore…)
- Waar de mensen hand in hand over het spoor lopen (hand in hand lopen mag hier blijkbaar alleen maar op het spoor of in daarvoor bestemde parken – waar je voor moet betalen!!)
- Waar we volledig opgenomen worden in de cultuur. De mensen zijn gastvrij en koken graag voor ons
- Waar de mannen van onze master al dan niet gewenst de ene na de andere Sri Lankaanse minnaar achter zich aan krijgen (dit is trouwens niet veel anders voor de meiden)
- Waar je kan lunchen en avondeten voor €1,- tot €3,- per maaltijd (Westerse maaltijden gaan echter richting de €8,- )
- Waar de gedroogde vleermuizen aan touwtjes op de kop hangen te wachten tot iemand ze koopt
- Waar de geur van de vismarkt (in de zon) je al kilometers van verre tegemoetkomt
- Waar ik voor de eerste keer (en de laatste keer) in mijn leven ‘haai’ gegeten heb
- Waar er een prijs voor toeristen en een prijs voor locals is (al is dit redelijk normaal in Azië)
- Waar vrouwen niet worden toegestaan om alcohol te drinken
- Waar 4 mannen doodgewoon zitten te chillen midden op een kruispunt om half 12 ‘s avonds
- Waar de roti’s (een plat brood gevouwen tot een driehoek met peper en een beetje groenten erin) voor de lunch gewoon gegeten worden, maar kapot gemept worden en met noedels gemixt voor het avondeten: …..en we hebben kottu! :-D
- Waar de apen door je achtertuin slingeren, tussen de geiten en de koeien door
- Waar je nog geen €3,- betaalt om 30 minuten in een tuktuk te zitten terwijl je luidkeels meezingt met de Backstreet Boys die hier nog altijd hip zijn

Met andere woorden: Sri Lanka was een heel nieuw land voor mij! Ondanks het feit dat ik toch wel erg blij ben om me weer naar een meer ontwikkeld gebied te gaan begeven, zal ik dit land morgen toch verlaten met een glimlach, veel zweet (want man wat is het warm hier) en een gevoel van ‘toch wel jammer om weg te gaan’. Er was hier zoveel te leren over het toerisme, er zijn hier zoveel mogelijkheden voor de toekomst, maar er moet ook nog zoveel gebeuren. Ik hoop oprecht dat ze het gaan doen de komende jaren, dat Sri Lanka haar kans grijpt en het een nog mooier paradijs voor de toeristen gaat maken. Wie weet, staan jullie dan over een paar jaar op hetzelfde strand als ik vorige week nog stond.

Lieve allemaal, jullie horen weer van me in Singapore of Bali.

Liefs, Kryschja

Ps. Ik vlieg in de nacht van zondag 2 op maandag 3 april naar Singapore voor een weekje vakantie. Op 9 april zal ik doorvliegen naar Bali voor het laatste maandje. Het einde is nabij.
PPS. Je veter zit los!!!!!

• 02 April 2017 - 11:54

Annie Jacobs:

Hoi, Kryschja

Het is goed om andere landen en culturen te leren kennen,dan weet je pas hoe goed wij het hier jn Nederland hebben. Een goede vlucht naar Singapore en geniet van je weekje vacantie en sucses met je laatste project.

Groetjes Huub,Annie en Roy OET GAOL.