Hallo cultuur shock! - Reisverslag uit Midigama, Sri Lanka van Kryschja Bruls - WaarBenJij.nu Hallo cultuur shock! - Reisverslag uit Midigama, Sri Lanka van Kryschja Bruls - WaarBenJij.nu

Hallo cultuur shock!

Door: Kryschja

Blijf op de hoogte en volg Kryschja

19 Maart 2017 | Sri Lanka, Midigama

Ayubowan allemaal,

Hier ben ik weer vanuit het hete en benauwde Sri Lanka. Zondag 5 maart heb ik Australië weer met pijn in mijn hart verlaten (je zou zeggen dat het went, maar nee… nog altijd treurig) om naar Colombo, Sri Lanka te vliegen.

Praktisch weetje: Het project van Melbourne hebben we gehaald, dus dat is mooi! Nu op naar de tweede uitdaging. In het zuiden van Sri Lanka gaan we ons focussen op de kleine en heeele kleine bedrijven, en hoe deze zichzelf zien in het toerisme. Ook kijken we ernaar of de regering ze helpt / steunt om een bedrijfje op te zetten. En wat we belangrijk vinden is of ze concurreren met elkaar, en hoe ze hun eigen positie verbeteren. Daarnaast willen we weten of ze ‘’tourism ready’’ zijn. Met andere woorden: zijn ze klaar voor de groei in het aantal toeristen die gaat plaatsvinden?

Eerst hebben we 3 dagen in Colombo gezeten. Oh my god, wat een stad… Niet per se smerig op de straten maar wel ongelofelijk veel afval in de berm, veel vervuiling. Helaas ook geen strand om te zwemmen. Er is ontzettend wild verkeer, veel mannen op straat en nauwelijks vrouwen; overduidelijk een mannen gedomineerde samenleving. Korte broeken voor Westerse vrouwen is not-done, want benen blijken hier heel erotisch te zijn. Verder hier en daar een tempel, veel vogels die ’s avonds laat losgaan en nogmaals; heel erg veel mannen.

Terwijl we af en toe doodsangsten uitstaan in de tuktuk (de driewieler met een motor die hier dient als taxi, het meest gebruikte vervoersmiddel) worden we naar de afgesproken plekken gebracht voor onze meetings. We spreken met een kerel die zijn eigen toeristische bestemming aan het creëren is door er een eco-lodge te beginnen. Dus een accommodatie die veel aandacht besteedt aan het milieu. Eerst kwamen er geen toeristen, nu dankzij hem wel. Dus daar heeft ook de lokale bevolking profijt van. Ook spreken we met een hotel manager en een man die eigenaar is geworden van Khiri travel in Colombo (een reisbureau, zij werken op business-to-business basis). Ze geven aan dat ‘’dingen anders doen dan anderen’’ de sleutel is voor een goedlopend bedrijf. Nou, ik ben overtuigd ;-)

Verder hadden we een meeting met de Nederlandse Ambassade. Best een eer en interessant om te zien wat voor rol zij spelen in Sri Lanka en ook betreffende het behouden en verzorgen van al het Nederlandse erfgoed dat we daar jaren geleden hebben achtergelaten. Ook krijgen we een rondleiding van een professionele fotograaf die ons verteld hoe het Fort in Colombo is gebouwd door de.... jaja, de Nederlanders!! Ook vertelde hij ons hoe Colombo er uitzag tijdens de oorlog die in 2009 eindigde. Heel indrukwekkend om te horen dat in de straten waar je loopt, bommen zijn afgegaan en ontzettend veel mensen zijn gestorven. Shockerend kun je wel zeggen.

Na Colombo gaan we door naar Galle, in het zuiden. Hier is een oud Nederlands fort en zie je nog de Nederlandse Gereformeerde Kerk, de ‘’Leydse Baan’’ (straat) en andere dingen die me aan thuis herinneren. Erg grappig om te zien allemaal, hier veel meer dan in Colombo.
Het fort geeft een mooi uitzicht op de zee, overdag is het fort aardig leuk, maar ’s avonds is het een echte spookstad en is er niets te beleven. Daarnaast merken we ook dat het aardig duur is hier in het fort (dit betekent dat een lunch op de 8 euro uitkomt, ipv 3 euro).
We hebben nog voor een schoolmeeting op een zeilboot gezeten die vanaf ''Jungle Beach'' vertrok. Heel mooi en leuk allemaal! Weer goede ervaringen om mee naar huis te nemen.

Verder zaten we gezellig met 16 man uit de klas in een accommodatie. Op een gegeven moment hebben we een avond georganiseerd: we hebben zelf boodschappen gedaan, waarmee de vrouw in ons guest house Sri Lankaans voor ons heeft gekookt. Ondertussen was de hele klas inclusief de twee leraren die er op dat moment waren uitgenodigd en hebben we gezellig met z’n 20e zitten genieten en kletsen. Een erg gezellige avond!

Daarnaast hadden we het weekend weer vrij. Op zaterdag ben ik naar het strand in Unawatuna geweest. Erg jammer om te zien dat hier zoveel afval ligt op de stranden! Heel vies! Op zondag zijn we op safari geweest met 11 man: in Udawalawe National Park zijn we olifanten, krokodillen, reuze salamanders (goana’s), vogels, nijlpaarden, buffalo’s, koeien etc. gaan spotten. Super leuk!!! Daarna hebben we de toeristen-route naar huis gehad, en zijn we nog gaan kijken bij een tempel in het water. Op een gegeven moment zijn we op een strand gestopt, daar lag een eiland net voor de kust (loopafstand). Dit eiland wordt beheerd door Australiërs, en voor heeel erg veel geld per nacht kun je daar gaan slapen. Ook heb ik de grootste volle maan ooit gezien. Wauw! Super gaaf!

Maar, na een paar dagen vol meetings, interviews en meer was het tijd om door te gaan. Met de hele klas zijn we in een bus gestapt (de leraren zijn inmiddels naar huis; India en Nederland) en helemaal naar het oosten van ons onderzoeksgebied gereden, Tangalle. Onderweg weer wat stops gemaakt: bij een tempel in het zuidelijkse punt van Sri Lanka, Dondra; en we zijn bij een blow hole geweest. Hier was de impact van de tsunami van enkele jaren geleden nog heel goed zichtbaar. Na nog wat tempels en stops, zijn we aangekomen in Mirissa. Geweldig was het! Een mooi en schoon strand, mooie palmbomen, leuke strandtenten. Helemaal super :-) ook wordt er hier gesurft. Ik heb zelf natuurlijk ook een poging gewaagd: een flinke uitdaging was het! De meeste golven waren rond de 2 meter hoog, maar soms zaten er zelfs 4 meter hoge golven tussen! Ook zag ik ontzettend grote schildpadden tijdens het surfen; die beesten zijn groter dan mijn onderbeen!! Niet normaal! Geweldige ervaring dus :-).

Verder vooral veel onderzoek gedaan; veel interviews en participant observation. Samen met Patricia proberen links te leggen tussen de bevindingen en de literatuur. Verbanden, verbanden, verbanden… We hebben gemerkt dat dit het beste gaat op het strand :-D.

Momenteel ben ik alweer in het volgende dorpje: Midigama. Ook hier wordt er veel gesurft. Verder heb ik nog niet veel gezien, dat komt morgen pas en daar zal ik jullie volgende keer over vertellen.

Tot snel!!

Groetjes uit Sri Lanka!