Do you come from a Land Down Under?! - Reisverslag uit Glenmorgan, Australië van Kryschja Bruls - WaarBenJij.nu Do you come from a Land Down Under?! - Reisverslag uit Glenmorgan, Australië van Kryschja Bruls - WaarBenJij.nu

Do you come from a Land Down Under?!

Door: Kryschja

Blijf op de hoogte en volg Kryschja

14 Mei 2012 | Australië, Glenmorgan

G'day mate! How is it going!?

Inmiddels woon ik alweer 2,5 week in het spannende Glenmorgan! Om te beginnen zal ik Glenmorgan voor jullie beschrijven: 5 straten (meer dan Geulle aan de Maas dus :p), 24 inwoners en 14 honden waarvan wij er 3 hebben. Ook zijn er hier en daar wat slangen en spinnen. Maar daarvoor hebben we Brett, die heeft vorige week nog de eerste giftige slang die ik zag (van dichtbij en in 't wild) met z'n voet vermoord :p). Verder woon ik hier met Janice (mijn hoofdbazin) en David, Odette (dochter van J. en D. en mijn andere bazin en vrouw van Bret) en Ella (9 maanden jong dochtertje van Bret en Odette). Het heeft 'n postkantoor, kerkje, schooltje (met meer kinderen die in 'n straal van 60km wonen dan echte 'Morgans', niet echt leuk als je hier moet fietsen dus) en natuurlijk het motel/de pub; Bottle Tree Inn. Dit laatste is eigelijk waar het grootste gedeelte van mijn huidige leven zich afspeelt. Het dichtsbijzijnde dorp dat een supermarkt heeft is Tara dat 62km van Glenmorgan afligt (dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ik 3 zakken chips, 'n groot blok chocolade en koekjes en snoepjes had gekocht de laatste keer dat ik daar was). Ik zit nu dus echt Down Under!!!

Anyway, mijn komst werd gelijk gevierd met een goed feestje en er hebben er nog velen gevolgd! Ik denk dat ik in mijn korte tijd hier al meer katers heb gehad dan ik in mijn eerste 3 maanden in Australie gehad heb (over NZ zeg ik beter niks). Daarnaast zijn er genoeg kerels die allemaal interesse in mij tonen wat mij natuurlijk ten goede komt! Zo gebeurde het dat op vrijdagavond vorige week voor de eerste keer ging 'piggen'. Dit houdt in dat ik op pad ging met mijn mede-'Hilbilly's' Will, Corey, Darren en een jongen uit Sydney die we Sydney noemen. Een prachtige avond gehad: Lekker in de ute (de auto) gezeten tussen Will en Corey in met de verwarming op mij gericht. Luisterend naar Darren en Sydney die het vreselijk koud hadden achterop bij de honden. Af en toe uit de auto gesprongen om achter de honden aan te rennen op weg naar een zwijn om 'm dood te steken (ja heel cru) of om even een (rum)plasje te doen. Op een gegeven moment als Will, Darren en ik rustig met een rummetje staan te wachten op Corey en Sydney die het veld ingerend waren om een zwijn te killen, zien we een zwijn voor ons over de veldweg/zandpad rennen! Dit was een mooi moment voor Kryschja's eerste gunshot ever! Ik pak 't geweer, Will wijst me hoe het moet en..... IK SCHIET HET ZWIJN!!!!!!! Hahahahah gelachen hebben we! Een heeeerlijk moment :) Dat was het moment waarop ik in een echte 'hilbilly' begon te veranderen (een beschrijving voor dit woord word jullie bij het lezen van dit verhaal vanzelf duidelijk;)). Onderweg Sydney nog een paar keer verloren omdat hij uit het niets van de ute afviel en omdat we later vergeten waren dat we hem ook nog bij ons hadden (geen zorgen, we waren nog niet zo ver -in NL'se begrippen, dat houdt in: Een paar meter en geen kilometers;)). Uiteindelijk door Corey om half 5 's nachts weer bij 't motel afgezet en een paar uurtjes slaap gehad. Toen Darren de dag erna naar de pub kwam kreeg ik het mooooiste gedeelte van deze hele gebeurtenis te horen: Darren had Sydney onder zijn hoede genomen. Maar gezien beiden te dronken waren om te rijden hebben ze eerst een paar uurtjes bij Darren geslapen. Om 8 uur 's ochtends is onze Sydnier dan toch weer gedropt op de camping van de Trail Bike Ride waarna D. even naar het winkeltje in Glenmorgan ging om wat drank te halen. Hier stond Webby te kletsen met de kassiere die zei: 'Webby, was jij in de pub gisteravond? Want er was net een man hier, helemaal in paniek en hij gaat de politie bellen! Zijn zoon is gisteravond met vreemde kerels gaan pighunten en niet meer thuis gekomen!!!!'. 'No worries', zegt Darren, 'ik heb 'm net bij z'n vader gedropped!'. Hahaha heerlijk :) The real Land Down Under!

Zaterdagmiddag ben ik naar mijn eerste Foody-game geweest, een rugby wedstrijd, in Condamine. Er waren heel wat jongens die ik kende van de Bottle Tree Inn, die aan het spelen waren. Een erg leuke middag gehad en daarna terug naar de pub. Hier mijn bazinnen even uit de brand geholpen want het was vreselijk druk en vervolgens met Will en Corey naar de kampvuren op de camping van de Trail Bike Ride. De TBR was een event voor allemaal motorcrossende mensen uit heel Australie (ook uit Sydney dus :p) en als je dan wat geld betaalde kon je twee mooie tracks motorcrossen :). Ik zag hier kinderen die de helft van mijn leeftijd zijn, rondscheuren op motors alsof ze dat eerder deden dan lopen! (wat trouwens ook zo is, in the Land Down Under). Erg leuk om te zien en naast de drukke avonden in de pub zelf ook nog goed gefeest. Heerlijk genoten van de kampvuren, de rum, de muziek en zoals zij ons samen beschreven: Good friends! :)

Daarnaast ben ik nog gaan paardrijden met Will. Zijn familie heeft een boerderij met heel veel vee en 'n stuk of 20 paarden! Ik kreeg 'n heerlijk, prachtig, temperamentvol paard dat 't ook nog eens leuk vond om te knuffelen (wat wil ik nog meer?!). Lekker paard gereden en een stuk van hun land gezien. Prachtig is het! Ongelofelijk mooi (en groot, voor mijn denken...)! :) Later deze week ben ik ook nog met Will naar de farm gegaan om de koeien vitamientjes te geven, hun (drink)water te checken, andere dingen te bekijken, van het uitzicht en de zon te genieten, te kletsen, hekken te openen en te sluiten, troggen schoon te maken, paarden te verzorgen en me kapot te lachen om twee van zijn sullige hondjes. Deze twee zijn altijd samen, maar niet samen op de foto te krijgen. Stierlijk irritant voor mens en paard en gewoon ongelofelijk geweldig. Ik heb ze Fokke en Sukke genoemd, zoals wij de stripfiguren hebben. Voor de Engelssprekenden onder ons; Jullie kunnen je wel voorstellen hoe hard we hierom gelachen hebben! :D hahahaha!
Langzamerhand verander ik toch echt in een hilbilly!


Vervolgens was het vrijdag 11 mei, de dag voor mijn verjaardag. Om stipt 12 uur kwam Darren terug van zijn 'fag' (zijn sigarettje) en drukte een cowboyhoed op mijn hoofd met de woorden: 'Happy birthday mate!'. Helaas was de de lelijkste hoed die ieder van ons ooit gezien heeft, met een gat erin en heel veel vlekken gezien er 'n bende caddle (koeien) overheen gerend heeft :p. Om vervolgens vooral het aanbreken van 12 mei niet te vergeten ben ik nadat ik met papa, mama, Staschja en oma gebeld had, met Darren naar Webby's 'place' gegaan. Hier samen met Corey, Will en nog wat anderen van het kampvuur en de rum genoten. Ook weer muziek, veel plezier en gewoon genieten van het goede leven :). Mijn verjaardag in de morgen echter wel met een kater begonnen, even de pub gepoetst en klaarmaken voor mijn party at the foodygame! De foody-blokes speelden dit weekend weer in Condamine (dit betekend dat het maar 75km rijden was, een thuiswedstrijd :p) dus goede reden om te gaan. 's Middags van het spel genoten en een Duitse en zelfs een Nederlandse meid leren kennen! Ook nog wat Ieren en Ozzies en 's avonds lekker met iedereen aan het feesten. Samen met een van de kerels die ook z'n verjaardag had iedereen gek gemaakt en ons laten feliciteren:p. Lekker veel drankjes gekregen van mensen die vonden dat ik dat verdiende (gezien ik 19 geworden was, een hele prestatie al zeg ik 't zelf) en 's avonds mijn eerste swag-experience opgedaan (een swag is normaal gesproken een WARME slaapzak, met een deken erin die je over je heen doet en met een matje erin waar je op ligt. Mijn luxe-swag had ook nog een kussen:)). Helaas had ik niet in de gaten dat ik op mijn deken lag ipv eronder dus dat was vreeeselijk koud (I blame the rum;)). Was wel heel mooi met de sterren boven me, heb namelijk in de open lucht geslapen! Een nachtje onder 't zuiderkruis:). 's Ochtends lekker in 't zonnetje wakker geworden en mijn dekentje ontdekt, hier onder gaan liggen zodat ik weer wat kon smelten. Rond 'n uur of 9 was ik terug in de pub en heb ik 'n dik halfuur onder een WARME douche gestaan. Toen had iemand me een verjaardagstaart gebakken :D HEEERLIJK! Dus die ben ik beetje bij beetje meester aan 't maken :p.

Verder vinden jullie het misschien leuk om te weten hoe mijn leven van arbeid eruit ziet: 's Morgens tussen 8 en 9 (meestal dus lekker om 9) begin ik met het poetsen van de pub, als er motelkamers gepoetst moeten worden gebeurd dat ook nog. Dan heb ik tot 'n uur of 3 vrij en dan begin ik met mijn bartending-work. In het weekend is er altijd wel wat te doen: Er zijn altijd wel locals die langskomen en me het een en ander te vertellen hebben. Zijn het geen roddels, dan hebben ze wel vanalles te vertellen over hun dagelijkse bezigheden. Heb een aantal gasten die ik graaaag zie komen, hier is Wall er een van. Iedereen noemt hem Wally omdat hij op een tekenfiguur lijkt dat Wally heet. Hij praat heel hard (eigelijk is het schreeuwen :p) en drinkt uit blikjes omdat hij denkt dat hij van flesjes of glazen een hel van een kater krijgt (I come from a land Down Under, where beer does flow and men chunder). Daarnaast woont hij 2 huizen verder (dat is hier maar 30meter) maar komt elke keer met de auto naar de pub omdat het te ver lopen is! Hahaha. Dan heb je nog A. die altijd wel iets leuks voor me te vertellen heeft en flink wat biertjes drinkt. Zodra hij dronken wordt gaat hij over op de rum, wat hem nog meer dronken maakt. En zo zijn er nog veel meer mooie voorbeelden :). Goede kerels die me altijd zullen helpen! :D Door de week is er helaas weinig te doen. Als ik al mijn middagpoetswerk gedaan heb, pak ik meestal een boek en ga lekker zitten lezen of spelen met de jukebox :).

Verder is het overdag in de zon nog lekker maar 's avonds is het vreselijk koud. De winter is eindelijk/helaas al begonnen waardoor ik al meer dan 100x gewenst heb dat ik mijn Uggs niet naar huis had gestuurd! 'n Paar warme schoenen waren nu namelijk wel van pas geweest!!!

Tenslotte wil ik iedereen nog bedanken voor de felicitaties en leuke kaartjes! :) Papa en mama, dankjewel voor de GROTE zak snoep! :D Smaakt erg goed! En jullie horen snel weer over mijn leven Down Under!

See ya!

Kryschja

  • 14 Mei 2012 - 12:45

    Uncle Joe:

    Hoi Kryschja,

    Zo te horen vermaak je je opperbest en vloeit bier en rum rijkelijk. Zometeen moet je nog naar een Rehab om af te kikken van al dat spul!
    Het aantal werkuren valt wel mee geloof ik.
    Hier begint het voorjaar langzaam maar zeker de betere kant op te gaan qua zonneschijn. Nog geen 25 graden maar toch wel lekker om te wandelen en terrasje pikken (uit de wind dan wel).
    Amuseer je nog daar Down Under en tot gauw weer.
    Quizvraag: in welk jaar werd Down Under officieel tot volkslied gekozen?

    Groeten,
    Jos Mieke Tim

  • 15 Mei 2012 - 10:38

    Do:

    Heerlijk zo dat echte australische leven! Het lijkt wel of je een McLeod's daughter leven hebt! Super :-)

    Big hug and tons of love
    xoxoxo

  • 16 Mei 2012 - 15:58

    Felice:

    Hey gekke Hillbilly! Proef ik uit dit verhaal toch langzaam de liefde voor Australie opbloeien? Ik vind het in ieder geval echt een top verhaal! Klinkt idd als het echte Down Under! De foto´s van het paardrijden zijn echt super mooi en van het zwijn is wel stoer hey! Dit is een ervaring waar je wss nog lang over gaat napraten;) Een hele speciale en echte Ozzie ervaring! Jouw verhaal! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kryschja

Actief sinds 25 Mei 2010
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 89133

Voorgaande reizen:

05 Februari 2017 - 07 Mei 2017

Tanning-time again!

31 Januari 2015 - 22 Juni 2015

It's London baby!

16 Maart 2014 - 14 April 2014

Just going to Asia to work on my tan

24 November 2011 - 26 Juni 2012

Walkabout in Oz

12 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Kinderanimatie in Toscana

Landen bezocht: